- Bildene mine skapes av det indre meg

Jan Roald så lyset på en tur fra Nasaret til Betlehem for knappe fem år siden. Det ble starten på en fotografisk utvikling som har gitt både priser og utstillinger.

MEDLEMSPROFIL JAN K. ROALD.

Jan har fotografert siden han var 14-15. Det startet med et "Instamatic 50" og fortsatte med et Yashica Minister. Et Opemus 6x6 forstørrelsesapparatet og mørkerom kom i 1970.

Så hva var det som skjedde i det bibelske landskapet?

-Sommeren 1974 var jeg i Israel på en kibbutz, sier Jan. -Det ble mange opplevelser som styrket interessen for historien om Israel , Jøder og Midtøsten generelt, og også dagens Palestina og dets områder som det er rikt fortalt om i Bibelen. Handlingen i Juleevangeliet foregikk sannsynligvis i dette området.

Da Kairos Workshops annonserte en foto-vandretur fra Nazareth til Betlehem, gjennom Palestina/Vestbredden, så han en fin anledning til se og oppleve mer av de områdene som Bibelen, historiebøkene og media skriver om. Påsken 2015 bar det avsted.

Bildekritikk er viktig

Både undervisning og bildekritikk er viktige deler av en foto-workshop. For Jan ble dette både lærerikt og inspirerende. Porter åpnet seg til nye måter å skape bilder på. Siden har det blitt Kairos-workshop i Marokko, og flere av Morten Krogvolds workshops i Vågå, Oslo og Napoli. Torkil Færø, Tone E. Solholm og Morten Krogvold er ressurser som har hatt stor betydning for utviklingen av Jan sin evne til å skape og lage fotografi.

Dette bildet ble tatt på en Krogvold-workshop i Napoli. Morten Krogvold ble ikke helt fornøyd og sendte Jan tilbake til kirken. Da skjønte han det. Bildet ble sterkere uten hode og føtter, og sidelyset som varte noen minutter laget en viktig skygge. Både Jan og Morten Krogvold var fornøyde med resultatet.

- Det bør handle om noe mer enn bare fotografi

I dette ligger det at det skal være noe mer enn ren avbildning av et motiv. Bildet skal ha noe ekstra som gjør det underfundig og frister betrakteren til å se på det flere ganger.

- Idealbildet skal treffe seerne visuelt, sette i gang en tankeprosess og være vakkert, sier Jan beskjedent. - Det er en stor utfordring. Jeg går gjerne ut i fra mitt eget indre. Det kan være undring, beundring, sorg, glede eller egentlig en hvilken som helst stemning.

Suksess på Nordic Nordic Light

I forbindelse med Nordlic Light i 2017, deltok Jan i konkurransen «Et skritt videre». Med førsteplassen fulgte et prosjektstipend der resultatet skulle stilles ut i Kristiansund. Utstillingen tok for seg miljøet rundt barne- og ungdomsidrett, og ble vist i oktober 2019. Tilbakemeldingene var gode. Han hadde truffet en nerve.

Fire av Jans bilder fra serien "Vaffelhjerter", som ble vist på Nordic Light. Bildene skildrer barne- og ungdomsidretten og alt som skal til for å det til å gå rundt. De involverte roser ham for å ta tatt idretten, ventetiden, dugnadsarbeidet, gledene og skuffelsene på kornet.

Hvordan jobber han?

Det meste er frittstående bilder, men de kan godt settes sammen i en portfolio eller et prosjekt.

-Jeg har alltid en notisbok i lomma. Der noterer jeg ideer og situasjoner som kan bli enkeltbilder, serier eller prosjekter. Og så må kameraet være med og fotografen "på". Jeg fotograferer i nabolaget og på reiser og ellers. Jeg ser en situasjon og tar bilder. Så skal det senere vise seg om jeg får noe ut noe mer av dem. Om det blir bilder som engasjerer seerne og gir dem en opplevelse.

Mye tid til bearbeiding

- Bildet er ikke ferdig før det er fremkalt, sier Jan. For det meste bruker han de tradisjonelle verktøyene fra Adobe. -For meg er disse vår tids mørkerom. Dersom bildene mine ikke skal være presise gjengivelser, kan jeg jo gjøre hva jeg vil for å få frem et gitt resultat. Slik jeg ser det nå, er det lettere formidle gjennom et bildeuttrykk som minner en om det analoge bildehåndverket.

Dette siste vises tydelig på bildet under - ett av to han fikk med på utstillingen Childhood på The PhotoPlace Gallery i Vermont, USA. Bildet er et godt eksempel på at et bilde ikke må være skarpt for å fortelle historien.

"Water" - et av bildene Jan hadde med på utstillingen "Childhood".

- Til nye fotografer har jeg en ting å si: Vis fram bildene dine

Akkurat nå har Jan tatt en konkurransepause. Tiden strekker ikke til. Han bruker mesteparten av tiden på det som engasjerer ham mest. Men han er tydelig på at konkurranser og utstillinger er viktige.

- Mange fotografer lider av manglende selvtillit. Det vet jeg litt om, for jeg har vært der selv. Den eneste kuren er å vise fram bildene. Plutselig henger ett av dem på en utstilling, eller de får en "antatt" eller bedre i en konkurranse. Den stoltheten du føler da er viktig. Den inspirerer til mer synliggjøring, samtidig som du tåler å sammenligne bildene dine med andres uten å gå ned i knestående.

Om han sliter med noe selv?

-Frykten for å spørre fremmede om å få ta portrettbilde, er noe de fleste av oss kjenner til. Det er lett å knipse på betryggende avstand, men da blir det ikke "sjel" i portrettet. Jeg ønsker å fotografere mennesker i sine egne miljøer. Skal jeg lage gode tidløse portretter av mennesker i sine egne miljøer, må jeg komme inn på dem.

Det er ingen grunn til at han ikke skal mestre dette også. 

Å ta gode portretter av fremmede mennesker krever mot til å etablere kontakt. Dette bildet ble tatt på en kafé i Vågå.
Å ta gode portretter av fremmede mennesker krever mot til å etablere kontakt. Dette bildet ble tatt på en kafé i Vågå.

Alle bilder: Copyright Jan. K. Roald. Besøk også hjemmesiden hans.